Köpvillkor

 

Priser och betalning

Beställningarna skickas från Sverige. Du som kund måste själv lägga beställningen i webbutiken, vi får inte göra det åt dig. I kundvagnen kan du se det totala priset inklusive alla avgifter, frakt och moms inom EU och Norge. Vid leverans utanför EU kan moms, tull & hanteringsavgift tillkomma.

Information om betalningssätt:

Klarna Checkout

Gällande villkor för Klarna Checkout finner du i länken: Villkor för Klarna Checkout

Fakutra Företag/Myndighet

ENDAST för FÖRETAG eller myndigheter. Privatpersoner, enskilda firmor och nystartade/mindre bolag MÅSTE i första hand välja Klarna Checkout för fakturabetalning. Godkänns i undantagsfall. Kredittid 30 dagar.

Förskottsbetalning Swish

Betala via SWISH-mobilbetalning när du får orderbekräftelsen. Varorna skickas iväg vid betalningsingång på konto: 123 282 60 55 Vänligen ange ditt ordernummer som referens.

Förskottsbetalning via internationell banköverföring

Internationell överföring direkt till vårt bankkonto. Varorna skickas vid registrerad betalningsingång på konto: - BIC: SWEDSESS - IBAN: SE2380000815629333638618 Vänligen ange ditt ordernummer som referens.

 

Leveranser

Fri frakt inom Sverige vid beställningar över 500:- SEK vid ordinarie pris. Normal leveranstid är 1-3 vardagar. Beställningar lagda innan 11:00 brukar skickas iväg samma vardag. I vanliga fall skickar vi allt med fraktbolaget Postnord. Leveranstiden anges i kundvagnen under respektive fraktsätt. Om en vara har avvikande leveranstid står det angivet vid respektive vara. När beställningen har skickats från oss, bör du en avisering per e-mail: "DIN ORDER HAR SKICKATS" med Kolli-ID. När varan är framme vid ombud, bör du få en avisering per SMS. Vi emballerar alla varor omsorgsfullt, acceptera aldrig en skadad leverans.

Vi som avsändare är ansvarar för att du ska få din leverans. Av erfarenhet vet vi att försvunna sändningar nästan alltid dyker upp igen. Därför reklamerar vi en försvunnen sändning tidigast 10 vardagar efter att den senaste statusuppdateringen har skett för din leverans. Postnord behandlar reklamationer senast inom 60 dagar. Därför kan det dröja upp till 60 dagar efter att vi har reklamerat försändelsen för att vi ska skicka ut din beställning igen eller kreditera din order. Ibland uppstår leveransförseningar som är utom vår kontroll. Om det inträffar frånsäger vi oss ersättningsansvar för den skada som förseningen åstadkommit. Leveransansvaret för varan övergår till dig när den har levererats enligt transportörens spårning.

Ej utlösta paket debiteras med 150 SEK inrikes eller 250 SEK utrikes.

Om du angivit en felaktig adress, ett felaktigt postnummer eller använt en ogiltig fraktsedel (våra fraktsedlar är giltiga i 60 dagar) och vi blir efterdebiterade av PostNord, debiterar vi dig motsvarande summa på 160 SEK.

Information om Fraktsätt:

Postnord Varubrev Ekonomi

Levereras till din brevlåda eller ditt närmaste postombud. Normal leveranstid 1-3 vardagar.

Postnord MyPack Collect (Postpaket)

Levereras till ditt närmaste postombud. Full spårbarhet och varuförsäkring. Normal leveranstid 1-3 vardagar.

Postnord Parcel (Företagspaket)

ENDAST FÖR FÖRETAG. Levereras direkt till dörren. Full spårbarhet och varuförsäkring. Normal leveranstid 1-3 vardagar. OBS: Det måste stå ett FÖRETAG (inte privatperson) som leveransmottagare och det får heller inte vara en BOX-adress. Blir vi efterdebiterade av PostNord på grund av detta, debiteras motsvarande summa på 175 SEK.

PostNord MyPack Home (Hempaket privatperson)

ENDAST FÖR PRIVATPERSONER. Levereras direkt till dörren. Full spårbarhet och varuförsäkring. Normal leveranstid 1-3 vardagar.

Brev Utrikes 1:a klass

Levereras till din brevlåda eller till ditt närmaste postombud. Normal leveranstid: 3-20 vardagar beroende på land. Vid leverans utanför EU kan moms, tull & hanteringsavgift tillkomma.

International Parcel (Postpaket Utrikes)

Levereras till ditt närmaste postombud. Full spårbarhet och varuförsäkring. Normal leveranstid: 3-20 vardagar beroende på land. Vid leverans utanför EU kan moms, tull & hanteringsavgift tillkomma.

DPD-Utrikes (Företagspaket)

ENDAST FÖR FÖRETAG. Levereras direkt till dörren. Full spårbarhet och varuförsäkring. Normal leveranstid: 3-20 vardagar beroende på land. Vid leverans utanför EU kan moms, tull & hanteringsavgift tillkomma.

 

Ånger- & bytesrätt

Vi erbjuder öppet köp & bytesrätt i 60 dagar på varor som säljs till ordinarie pris. Varor som däremot säljs till reducerat pris gäller öppet köp & bytesrätten enbart i 14 dagar. Dessa villkor gäller även för företag och myndigheter. Ånger- & bytesfristen börjar löpa från den dag du har tagit emot varan. När du nyttjar din ånger- eller bytesrätt måste inte kundtjänst kontaktas innan.

Du har rätt till att se på varan och att prova den till en viss grad. För att du ska få varans fulla belopp i retur, behöver den vara i originalskick och vara fri från skador, smuts och lukt. Om den returnerade varan behöver återställas med en maskintvätt, drar vi 100 SEK. Om varan har lättare användningsspår som inte går att återställa, drar vi 30% av varuvärdet. Om varan har kraftiga användningsspår, är skadad, eller har en personlig prägel (som till exempel klippta värmesulor) kan prisavdraget uppgå till hela varuvärdet. Vi förbehåller oss rätten att i undantagsfall även göra avdrag för upplupna extrakostnader, som till exempel fraktkostnader som vi informerat om innan köpet.

Vi ska om du nyttjat din ångerrätt, betala tillbaka senast inom 14 dagar efter att vi tagit emot varan. Återbetalningen till ditt bankkonto sköts automatiskt av respektive betalleverantör som du valt vid ditt köp.

Vi rekommenderar starkt att du använder returfraktsedeln, som bör ha bifogats av oss i ditt paket. Kontakta gärna kundtjänst om du inte har fått någon förbetald returfraktsedel så skickar vi dig en om det är möjligt. Då kan vi enkelt följa ditt paket tills det anländer vid vårt lager.

Du som kund måste själv bekosta returen. Om du vid ånger av köp använder vår förbetalda returfraktsedel, dras 79 SEK vid retur innanför Sverige. Vid retur utanför Sverige, dras istället 150 SEK.

Vid ett storleksbyte av en likadan vara, så betalar du inget om du slutligen behåller din vara. Om du EFTER ett storleksbyte ångrar ditt köp på din vara, drar vi 150 SEK per genomfört storleksbyte inom Sverige. Vid ett storleksbyte utanför Sverige, dras istället 300 SEK. Pengarna dras då från ditt tillgodohavande för de varor som du har returnerat.

Om du behöver välja ett eget fraktbolag, måste returen skickas som FÖRETAGSPAKET till adressen nedan:

Bucken Sweden AB
Simonstorp 3
671 98 Gunnarskog
SWEDEN

Så genomför du ett STORLEKSBYTE på din vara:

1. Skriv på rerurformuläret vilken storlek du önskar byta till. Lägg returformuläret i paketet, tillsammans med varan du vill byta. Vid ett storleksbyte behöver du INTE returnera varans tillbehör som till exempel laddare, batterier, väska, manual, originalförpackning etcetera så att paketet är så litet och lätt som möjligt.
2. Använd den förbetalda returfraktsedeln som du bör ha fått med i din leverans eller som du har fått av kundtjänst. Klistra returfraktsedeln på paketet och lämna in försändelsen till Postnords ombud.
3. Notera gärna Parcel-ID som står på returfraktsedeln eller spara inlämningskvittot, så kan du själv spåra returen. Räkna med att ett byte tar 4-8 vardagar från att du har lämnat försändelsen, tills du åter har paketet.

Så genomför du ett ÅNGER av ditt köp:

1. Skriv på returformuläret att du önskar ångra köpet på din vara. Skriv gärna också anledningen till ditt ånger av köp. Lägg returformuläret i paketet, tillsammans med varan du vill returnera.
2. Använd den förbetalda returfraktsedeln som du bör ha fått med i din leverans eller som du har fått av kundtjänst. Klistra fraktsedeln på paketet och lämna in försändelsen till Postnords ombud.
3. Räkna med att det tar 4-8 vardagar från att du har lämnat försändelsen, tills du åter har pengarna på ditt konto. Notera gärna Parcel-ID som står på returfraktsedeln eller spara inlämningskvittot, så kan du själv spåra returen.

 

Garanti och service (Reklamation)

Bucken Sweden AB åtar att svara för varans funktion. Vi lämnar:
- 1 års garanti vid normal användning.
- 3 månaders garanti vid kommersiell-, professionell-, uthyrningsändamål eller motsvarande användning.
- 3 års reklamationsrätt vid ursprungsfel som redan fanns vid leverans.

Garanti- och reklamationsfristen börjar löpa från den dag du har köpt varan. Behåll din köpehandling, det är din garantisedel. Det är lämpligt att du ankomstkontrollerar leveransen för att verifiera att denna är riktig och felfri. Innan ett reklamationsärende bör du försäkra dig om att det är fel på varan och inte ett handhavandefel. Om minst TVÅ enheter har samma "problem", kan det bero på ett handhavandefel, eller så är det så produkten är designad att fungera. Läs gärna manualen en extra gång, eller kontakta kundtjänst så hjälper vi dig. Defekta produkter som returernas, bör behandlas & förpackas som om de vore felfria. Du som konsument ansvarar för emballering och varan tills dess att vi mottagit den. Ett reklamationsärende avgörs ofta av två olika tekniker, inom 1-5 vardagar. Varor med garantifel repareras eller byts ut mot en annan vara med motsvarande funktion eller prestanda. Vid önskemål kan oftast enstaka varor/reservdelar som exempelvis ett par handskar, ett batteri etc. beställas hos oss, så slipper du köpa en helt ny uppsättning. I de fall returanledningen är reklamation och fel ej kan påvisas, utgår en avgift på 250 SEK + frakt tur & retur för ärendet. Fraktkostnaden ligger vanligen på 79 SEK enkel väg.

Garantin gäller inte vid:
- Olyckshändelse, handhavandefel och avseende från skötsel- och användaranvisningar.
- Skador eller fel till följd av oaktsamhet, vanvård, onormal användning eller onormalt slitage.
- Trasiga sömmar, blixtlås, kablar, kontakter och vid hål i tyget, om det sker vid upprepade tillfällen (tecken på oaktsamhet).
- Om serienumret saknas med produktionsdatumet (YY-MM).

Så REKLAMERAR du en vara:

1. Vi behöver en skriftlig beskrivning av problemen som du upplever med varan INNAN retur, så att den kan vidarebefordras till tekniker.
2. Om tekniker beslutar att varan ska felsökas, skriv på returformuläret att du önskar reklamera din vara. Lägg returformuläret i paketet, tillsammans med varan du vill reklamera.
3. Använd den förbetalda returfraktsedeln som du fick med i din leverans eller som du har fått av kundtjänst. Klistra fraktsedeln på paketet och lämna in försändelsen till PostNords ombud.
4. Räkna med att det tar 2-7 vardagar från att du har lämnat försändelsen, tills vi har undersökt din reklamation. Notera gärna Parcel-ID som står på returfraktsedeln eller spara inlämningskvittot, så kan du själv spåra returen.

 

Privat Policy

General Data Protection Regulation är en EU-förordning som reglerar hur vi får behandla personuppgifter. Med personuppgifter menas information som kan knytas till en enskild person.

Bucken Sweden AB är ansvarig för behandlingen av personuppgifter som du lämnar till oss som kund och dessa behandlas av oss för att kunna administrera dina inköp, samt i marknadsföringssyfte om du anmält dig till nyhetsbrev. För att kunna hantera köp samt kundärenden lagrar vi följande uppgifter. För- och efternamn, adress, telefonnummer, email samt köphistorik. Om du väljer att betala mot faktura lagras även personnummer. Vi lagrar dina uppgifter vid köp i 7 år på grund av bokföringslagen. Du har rätt att få ta del av informationen som vi har registrerad om dig. Om den är felaktig, ofullständig eller irrelevant kan du begära att informationen ska rättas eller tas bort. Kontakta oss i så fall per e-post.

Vi lämnar aldrig ut personuppgifter, e-postadresser eller annan kundinformation till obehörig tredje part annat än de som nämns i punkterna nedan.

- Systemleverantör: För att hantera & administrera din beställning måste vi dela viss information med våra systemleverantörer. Vi använder systemleverantörerna: Fortnox (affärssystem), Nordisk E-handel(webbutik), nShift (logistik), Sharespine (integrationsplatform), Gmail (e-post) samt Zendesk (Ärendehanteringssystem)
- Betalväxel: Informationen sparas/delas för att kunna genomföra köpet men också för att skydda dig mot bedrägeri. Vi använder betalväxlarna: Klarna och Swish.
- Fraktbolag: För att kunna leverera din beställning måste vi dela viss information med fraktbolaget. Vi använder fraktbolaget: Postnord.

 

Sammanfattning avgifter 

Benämning

Pris inrikes

Pris utrikes

Ej uthämtat paket

150 kr

250 kr

Felaktig adress

160 kr

160 kr

Fraktsedel äldre än 60 dagar

160 kr

160 kr

Företagspaket till privatperson

175 kr

175 kr

Textiltvätt (om nödvändig)

100 kr

100 kr

Returfrakt (om vår fraktsedel har använts)

79 kr

150 kr

Storleksbyte

0 kr

0 kr

Ånger av köp EFTER storleksbyte

150 kr per genomfört storleksbyte

300 kr per genomfört storleksbyte

Ogiltig reklamation

250 kr + frakt T&R

250 kr + frakt T&R

 

Övrigt

Vi sköter all affärsverksamhet skriftligen då det underlättar att se vad man har kommit överens om.
Vi reserverar oss för eventuella skrivfel. Gäller även i manualer och på förpackningar.
Vi reserverar oss mot uppenbara prisfel och rätten att då häva köpet.
Vi förbehåller oss rätten till att när som helst justera priserna och ändra våra försäljningsvillkor.
Se även konsumentverket och distansavtalslagen, samt EU:s gemensamma tvistlösningssida http://ec.europa.eu/odr